Wywiad Olivia Plum i Wirtualne Kosmetyki

Wywiad Olivia Plum i Wirtualne Kosmetyki

Pozna艂y艣my si臋 na ostatnich Ekocudach w Warszawie. Dziewczyna zrobi艂a na mnie pozytywne pierwsze wra偶enie. Jest energiczna, u艣miechni臋ta, zaanga偶owana, sama wychodzi z inicjatyw膮, szuka nowych 艣wie偶ych pomys艂贸w. Nazywa si臋 Ania 艢liwi艅ska, od ponad roku jest w艂a艣cicielk膮 firmy kosmetycznej Olivia Plum.

Mia艂y艣my spotka膰 si臋 d艂u偶sz膮 rozmow臋 tu偶 po targach. Jak to w 偶yciu bywa 鈥 min臋艂o prawie p贸艂 roku nim uda艂o nam si臋 zgra膰 kalendarze.

Ania na dzie艅 dobry jasno deklaruje, 偶e nie chce, by Olivi臋 Plum postrzega膰 w perspektywie manufaktury, jakiego艣 projektu bardziej hobbystycznego ni偶 biznesowego. To nie jest 偶adna tam sztuka dla sztuki. Mo偶e skala na razie nie jest du偶a, ale wszystkie dzia艂ania podejmuje z zamiarem rozwoju biznesu i jego skalowania.

Ten rok to dla mnie przede wszystkim wyzwanie rozwoju dystrybucji鈥 m贸wi w艂a艣cicielka Olivii Plum.

I nie s膮 to puste deklaracje. Anna konsekwentnie umawia kolejne spotkania z menad偶erami platform i drogerii internetowych. Interesuj膮 j膮 te偶 sklepy stacjonarne, concept store鈥檡, pop-up store鈥檡, w kt贸rych jest miejsce na dobre kosmetyki. Jak niemal ka偶dy producent kosmetyk贸w naturalnych troch臋 偶a艂uje, 偶e rynek nie rozwija si臋 r贸wnolegle. We W艂oszech jest mn贸stwo specjalistycznych sklep贸w wy艂膮cznie z ofert膮 kosmetyk贸w naturalnych. W Polsce takich punkt贸w wci膮偶 jest niewiele, a patrz膮c na ruch podczas rozmaitych eko-targ贸w potencjalnych klient贸w nie powinno brakowa膰鈥 Wyra藕nie jednak zielony trend czuj膮 duzi gracze detaliczni. Sieci handlowe wyodr臋bniaj膮 coraz wi臋cej miejsca na p贸艂ce dla kosmetyk贸w eko. Na razie jednak Ania nie widzi Olivii Plum u rynkowych gigant贸w. Woli mniejsze drogerie, gdzie w艂a艣ciciele selektywnie dobieraj膮 marki i polecaj膮 konsumentkom te, do kt贸rych sami maj膮 przekonanie.

Wyj艣膰 ze strefy komfortu. Na swoje鈥

Jej dotychczasowe 偶ycie zawodowe by艂o mocno zwi膮zane z marketingiem. Zarz膮dza艂a kilkoma znanymi markami w Polsce. Pracowa艂a r贸wnie偶 dla polskiej firmy w Turcji, kiedy producent wchodzi艂 na tamtejszy rynek. Ma tak偶e spore do艣wiadczenie w e-commerce - w du偶ej polskiej firmie odpowiedzialna by艂a za dzia艂ania marketingowe na pi臋ciu rynkach zagranicznych. W pewnym momencie postanowi艂a jednak, 偶e musi wyj艣膰 z tej strefy komfortu. Comiesi臋czne wynagrodzenie wp艂ywaj膮ce na konto na pewno zapewnia spok贸j i stabilizacj臋, ale Anna czu艂a od jakiego艣 czasu, 偶e to ju偶 jej nie wystarcza.

Mo偶e to zabrzmi g贸rnolotnie, ale zdecydowa艂am w ko艅cu, 偶e musz臋 zacz膮膰 spe艂nia膰 w艂asne marzenia, nie tylko czyje艣- m贸wi z u艣miechem.Stworzy膰 w艂asne produkty, pod w艂asn膮 mark膮. Wzi膮膰 za to pe艂n膮 odpowiedzialno艣膰 -dodaje.

Podkre艣la zreszt膮 mocno, 偶e to, co najbardziej j膮 w marketingu kr臋ci艂o, to w艂a艣nie tworzenie produkt贸w: wymy艣lanie ich koncepcji od pocz膮tku do ko艅ca. Lubi艂a dopasowywa膰 nowo艣ci do potrzeb grupy docelowej. Poznawa膰 rynkowe trendy. Planowa膰 komunikacj臋 nowych wdro偶e艅. Teraz musi wykorzysta膰 t臋 wiedz臋 pod w艂asnym szyldem. M贸wi, 偶e praca nad w艂asn膮 mark膮 sprawia wiele rado艣ci, cho膰 zajmuje jej znacznie wi臋cej czasu ni偶 osiem godzin na etacie, nawet wliczaj膮c nadgodziny.

Zawsze si臋 mocno anga偶uj臋. Przy wa偶nych projektach bez mrugni臋cia okiem zostawa艂am w pracy d艂u偶ej, teraz - kiedy pracuj臋 u siebie - nawet tych "nadgodzin" ju偶 nie licz臋- 偶artuje.

Skoro jednak powiedzia艂o si臋 A, to odwrotu jej zdaniem nie ma.

Grecka oliwa robi r贸偶nic臋

Tradycyjne pytanie, jakie ka偶dy zadaje kosmetycznej m艂odzie偶y, to sk膮d pomys艂 na biznes w tej bran偶y? Anna nie mia艂a wcze艣niej przesadnie bliskich zwi膮zk贸w z kosmetykami, poza osobistymi.

Od zawsze mia艂am k艂opoty z cer膮鈥 m贸wi.Tr膮dzik i alergia. Trudne po艂膮czenie, kt贸re mimo zdrowej diety i uwa偶nej piel臋gnacji, 艂膮cznie z farmaceutykami, nie chcia艂o wcale przej艣膰 z wiekiem.

Zreszt膮 dzi艣 coraz wi臋cej kobiet po 30-tce wci膮偶 z tr膮dzikiem si臋 zmaga. Pewnie tak na twarzy uwidaczniaj膮 si臋 stresy, kt贸re rozregulowuj膮 uk艂ad hormonalny. W przypadku Ani trudno jej by艂o znale藕膰 dobre i skuteczne produkty, kt贸re pomog艂yby upora膰 si臋 z tr膮dzikiem, a przy tym nie podra偶nia艂y sk贸ry. Gdzie艣 za granic膮 przetestowa艂a pewn膮 mark臋 kosmetyk贸w naturalnych. Mia艂a poczucie, 偶e te produkty lepiej s艂u偶膮 sk贸rze ni偶 wcze艣niej stosowane kosmetyki. Zacz臋艂a wi臋c zg艂臋bia膰 temat: wi臋cej o kosmetykach naturalnych czyta膰, poznawa膰 nowe marki鈥. Wci膮偶 jeszcze by艂o to jednak zainteresowanie raczej konsumentki ni偶 potencjalnego producenta.

Kiedy艣 podczas wakacji Anna spr贸bowa艂a greckich myde艂 na bazie wysokogatunkowej oliwy z oliwek. By艂a mocno zaskoczona skuteczno艣ci膮. Po pewnym czasie sk贸ra na twarzy wygl膮da艂a zdecydowanie lepiej. Nie by艂a sucha ani napi臋ta, nie trzeba by艂o kilka razy w ci膮gu dnia dok艂ada膰 na ni膮 porcji kremu, wypryski przesta艂y wyskakiwa膰 jeden za drugim. Anna stwierdzi艂a, 偶e skoro taki podstawowy produkt mo偶e robi膰 tak wielk膮 r贸偶nic臋, to chcia艂aby w艂a艣nie w to wej艣膰 na 100%. To by艂 ten pozytywny impuls, by stworzy膰 mark臋, kt贸ra takie myd艂a b臋dzie mia艂a w swojej ofercie.

Jak 艢liwka w kosmetyki鈥

Z nazw膮 nie by艂o 偶adnych w膮tpliwo艣ci.

Od zawsze wszyscy m贸wili do mnie 艢liwka. Pierwsze kosmetyki powsta艂y na bazie oliwy z oliwek, a wi臋c jedyn膮 nazw膮 jak膮 mog艂am sobie wymarzy膰 by艂o po艂膮czenie dw贸ch s艂贸w: 艣liwki i oliwki. Tak w艂a艣nie zrodzi艂a si臋 Olivia Plum鈥 艣mieje si臋 Ania.

Zale偶a艂o jej na wysokiej jako艣ci surowc贸w. Wsp贸艂prac臋 nawi膮za艂a wi臋c z greckimi dostawcami. Gaj oliwny, z kt贸rego pozyskiwana jest oliwa do jej kosmetyk贸w, prowadzony jest przez jedn膮 rodzin臋 od wielu pokole艅. Anna ma zaufanie do ludzi, kt贸rzy znaj膮 si臋 na swoim fachu i wk艂adaj膮 ca艂e serce w prowadzony przez siebie interes. W Grecji zdecydowa艂a si臋 r贸wnie偶 produkowa膰 myd艂a - flagowy produkt swojej marki.

Kiedy komu艣 m贸wi臋, 偶e jestem producentem myde艂 naturalnych, to niekt贸rzy widz膮 domow膮 kuchni臋 przerobion膮 w kosmetyczny warsztat. Albo jaki艣 przydomowy gara偶, w kt贸rym te kostki powstaj膮. W moim przypadku tak nie jest i nie by艂o. Nie jestem chemikiem, produkcj臋 powierzy艂am wi臋c specjalistom, profesjonalnym firmom, kt贸re maj膮 du偶e do艣wiadczenie w produkcji kosmetyk贸w鈥 jasno deklaruje.

Anna uwa偶a, 偶e biznes buduj膮 przede wszystkim relacje.

- Cz臋sto jest tak, 偶e nasi dostawcy staj膮 si臋 naszymi przyjaci贸艂mi, b膮d藕 odwrotnie - zapraszamy do wsp贸艂pracy bliskie nam osoby. Opr贸cz kosmetyk贸w sprzedajemy r臋cznie robione akcesoria, m.in. porcelanowe mydelniczki, robione w Stambule przez m臋偶a mojej nauczycielki tureckiego 鈥opowiada.

Myd艂o na dobry pocz膮tek

Dzi艣 w portfolio marki s膮 ju偶 nie tylko myd艂a 鈥 cho膰 rzeczywi艣cie to jej kluczowe produkty (aktualnie w ofercie Olivii Plum jest 9 wariant贸w myde艂 w kostce, 3 w p艂ynie). Po roku dzia艂alno艣ci w ofercie Olivii Plum znajduj膮 si臋 tak偶e, m. in. olejki do twarzy, olejek do demakija偶u, olejek do cia艂a, olejek do brody i zarostu dla m臋偶czyzn, balsam do ust. W艂a艣cicielka podkre艣la, 偶e marka jest jednak dedykowana stricte kobietom. Kosmetyki m臋skie s膮 raczej uzupe艂nieniem oferty, czym艣 co fanka kosmetyk贸w naturalnych mo偶e kupi膰 swojemu partnerowi czy tacie. Co ciekawe sporo myde艂 ma jednak 艣wietne recenzje w艣r贸d facet贸w 鈥 np. myd艂o z aloesem i zio艂ami uwa偶ane jest przez pan贸w jako idealne do mycia twarzy, cia艂a, a nawet brody.

Najlepiej sprzedaj膮ce si臋 produkty w ofercie Olivii to myd艂o z ziarnami maku i myd艂o z r贸偶ow膮 glink膮, myd艂o w p艂ynie z r贸偶膮, olejek do twarzy jojoba z rumiankiem oraz olejek do demakija偶u. Dobrze przyj臋艂y si臋 r贸wnie偶 balsamy do ust 鈥 zreszt膮 ten kosmetyk powsta艂 z osobistych potrzeb w艂a艣cicielki i odk膮d zadebiutowa艂, zawsze ma go przy sobie. Marzy si臋 jej ci膮g dalszy w tej kategorii: delikatny balsam z funkcj膮 subtelnej koloryzacji, kt贸ry nie b臋dzie wysusza膰 ust jak standardowe szminki.

Inspiracje, ma艂e rado艣ci i trudny hejt

Mi艂o艣ci膮 Ani s膮 podr贸偶e. To podczas wyjazd贸w znajduje kolejne ciekawe sk艂adniki, kt贸re pr贸buje prze艂o偶y膰 do swoich produkt贸w. Zagl膮da do lokalnych sklep贸w kosmetycznych. Testuje, por贸wnuje, szuka pomys艂贸w dla Olivii Plum. Jej globtroterskie zami艂owanie wp艂yn臋艂o na to, 偶e z za艂o偶enia cz臋艣膰 produkt贸w jest sprzedawana w wersjach mini, by mo偶na je by艂o spokojnie wzi膮膰 na pok艂ad samolotu. Ania podkre艣la, 偶e bardzo przyk艂ada si臋 do tego, by jej kosmetyki by艂y synonimem wysokiej jako艣ci.

W swojej marce wprowadzam tylko to, co przetestowa艂am na sobie, a receptury naszych kosmetyk贸w charakteryzuj膮 si臋 kr贸tkim i prostym sk艂adem.

Najbardziej szcz臋艣liwa jest, kiedy s艂yszy pochwa艂y zadowolonych klientek. Kiedy wracaj膮 do niej na targach te same osoby, kupuj膮c kosmetyki na zapas. Kiedy wiza偶ystki chwal膮 jej olejek do demakija偶u. Kiedy klientki kupuj膮 produkty Olivii swoim kole偶ankom na prezent. Uwa偶a, 偶e w tym momencie taka reklama szeptana i osobiste polecenia maj膮 wielkie znaczenie dla jej marki.

Z krytyk膮 radzi sobie zupe艂nie dobrze, p贸ki jest to krytyka konstruktywna, a nie zwyk艂y hejt.

Je艣li jaka艣 osoba pisze, 偶e nasz produkt j膮 uczuli艂, to rozmawiam z ni膮, sonduj膮c, czy na pewno by艂 to kosmetyk dopasowany do jej typu sk贸ry. Niekt贸rzy b艂臋dnie uwa偶aj膮, 偶e je艣li kosmetyk jest naturalny, ma kr贸tki i prosty sk艂ad, to na pewno nie uczuli, a to przecie偶 bardzo indywidualna kwestia i 偶adna, najbardziej szczeg贸艂owa ocena bezpiecze艅stwa, nie wykluczy takiej mo偶liwo艣ci 鈥podkre艣la.

Uwa偶a jednak, 偶e hejtu w sieci jest stanowczo za du偶o, a przedsi臋biorcom cz臋sto jest bardzo trudno na to reagowa膰. Hejt mo偶e niszczy膰 reputacj臋 marki, co szczeg贸lnie w przypadku niewielkich firm mo偶e by膰 katastrofalnym tsunami.

Nie ma jednak, co si臋 u偶ala膰, trzeba robi膰 swoje najlepiej jak tylko mo偶na 鈥stwierdza kr贸tko.

Miedzy nami konkurentami

Pytam, jak wygl膮daj膮 relacje mi臋dzy m艂odymi producentami kosmetyk贸w. Ostra konkurencja czy raczej wzajemne wsparcie?

Jak w ka偶dej grupie znajd膮 si臋 osoby, kt贸re sukcesy innych ra偶膮 i najch臋tniej podstawiliby nog臋, ale cz臋艣ciej jednak spotykam si臋 z bran偶ow膮 solidarno艣ci膮, szczeg贸lnie w艣r贸d firm, kt贸re debiutowa艂y w podobnym czasie. Sama staram si臋 by膰 wobec konkurent贸w 偶yczliwa i wol臋 si臋 otacza膰 lud藕mi, kt贸rzy emanuj膮 pozytywn膮 energi膮. Karma wraca鈥 u艣miecha si臋.

M贸wi, 偶e bardzo sobie ceni pozytywne opinie od koleg贸w-producent贸w. Sama zreszt膮 r贸wnie偶 rekomenduje udane kosmetyki innych firm z "zielonego" segmentu. Lubi na przyk艂ad delikatne kremy do twarzy marki Mewa, serum roz艣wietlaj膮ce Iossi czy szampony i od偶ywki Anwen. W przypadku chemii domowej si臋ga po produkty Klareko i Yope.

Jestem przekonana, 偶e za kilka lat ten segment b臋dzie wygl膮da艂 troch臋 inaczej. Na razie mamy prawdziwy boom na naturalno艣膰. Zobaczymy, kto z nas przetrwa faz臋 startupu, kto b臋dzie musia艂 zej艣膰 ze sceny, kto si臋 z kim po艂膮czy, kto si臋 pozwoli przej膮膰 i komu鈥 艣mieje si臋 Ania.

Wyzwania i niezale偶no艣膰

Na razie robi wszystko, by Olivii Plum si臋 uda艂o. Sama m贸wi, 偶e praca nad w艂asnym biznesem, to tak naprawd臋 praca ca艂膮 dob臋.

Nie mog臋 odci膮膰 si臋 od my艣lenia o firmie 鈥瀙o godzinach鈥. Rozmawiam cz臋sto na te tematy z domownikami. Opowiadam im o swoich pomys艂ach. Konsultuj臋 problemy. Na szcz臋艣cie mam wielkie wsparcie w rodzinie: przede wszystkim w mojej siostrze i w moim narzeczonym. Oni wiedz膮, jak wa偶na jest dla mnie Olivia Plum, dlatego nie irytuj膮 si臋, gdy po raz kolejny zaczynam rozmow臋 o czym艣 zwi膮zanym z firm膮鈥 podkre艣la.

Prowadzenie firmy nie jest lekkie, 艂atwe i przyjemne, ale jej zdaniem poczucie niezale偶no艣ci ma w艂a艣nie tak膮 cen臋. Dodaje te偶 co艣 wa偶nego: w艂asny biznes to ci膮g艂a praca nad sob膮. Trzeba wci膮偶 stara膰 si臋 by膰 lepszym. Doskonali膰 oferowane produkty. 艢ledzi膰 trendy. By膰 na bie偶膮co, z tym, co dzieje si臋 u konkurencji. By膰 bardziej wielozadaniowym.

Musz臋 wci膮偶 zastanawia膰 si臋 nad koncepcj膮 nowych produkt贸w, ale w tym roku wk艂adam przecie偶 buty dyrektora handlowego i pracuj臋 mocniej nad sprzeda偶膮鈥 podkre艣la.Ka偶dego dnia czego艣 si臋 ucz臋. Mam wiele wyzwa艅 przed sob膮. 膯wicz臋 si臋 w cierpliwo艣ci i uwa偶no艣ci. Pokonuj臋 w艂asne s艂abo艣ci, a to czyni mnie silniejsz膮. To jest dla mnie wa偶ne鈥 konkluduje.

Dobre rady?

M贸wi, 偶e odk膮d za艂o偶y艂a firm臋 us艂ysza艂a ich sporo, niekt贸re zapisa艂a sobie gdzie艣 w notesie czy telefonie. Uwa偶a, 偶e najwa偶niejsza to ta, by wierz膮c w sw贸j biznes, nie traci膰 determinacji. Czasem sama sobie przypomina tak膮 angielsk膮 sentencj臋:鈥濱f the opportunity doesn't knock, build the door鈥.

Chcia艂aby, by jej firma wnios艂a do 艣wiata co艣 pozytywnego, opr贸cz dobrych produkt贸w oczywi艣cie. Inspiruj膮 j膮 takie marki, jak Patagonia czy Toms. Odpowiedzialne spo艂ecznie, dziel膮ce si臋 dobrem z biedniejsz膮 cz臋艣ci膮 艣wiata. Promuj膮ce recykling zamiast zach艂annego konsumpcjonizmu. Olivia Plum ma r贸wnie偶 by膰 mark膮, kt贸ra taki pierwiastek dobra pomno偶y.

To jednak nie mo偶e by膰 nigdy robione z pobudek PR-owych. Wtedy przestaje by膰 szczere, a nie o to przecie偶 chodzi, prawda?鈥 bardziej stwierdza ni偶 pyta.

Uda艂o mi si臋 jednak wycisn膮膰 z niej, 偶e finalizuje projekt, kt贸ry realizowany b臋dzie w Boliwii. W tym kraju dzia艂a ju偶 jej siostra, kt贸ra pozna艂a wiele lokalnych bol膮czek z naszej perspektywy nawet trudnych do wyobra偶enia.

Ann臋 cieszy, 偶e wybra艂a bran偶臋, w kt贸rej mo偶e dawa膰 innym rado艣膰. Zadowolenie klientek jest dla niej bardzo buduj膮ce. To w艂a艣nie satysfakcja innych jest tym, co najbardziej dodaje jej skrzyde艂 i wiary, 偶e warto by艂o zacz膮膰 przygod臋 z w艂asnym biznesem kosmetycznym.

Oryginalny tekst znajdziesz聽TUTAJ

tekst: Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki

Czytaj dalej

Sukces pisany szmink膮

Sukces pisany szmink膮

Napisali o nas | Olivia Plum we wpisie Perfect Basic

Napisali o nas | Olivia Plum we wpisie Perfect Basic

Wywiad dla marki bi偶uterii Sadva

Wywiad dla marki bi偶uterii Sadva

Komentarze